خراب شدن دستگاه کارتخوان سیار

خراب شدن دستگاه کارتخوان سیار

امروزه دستگاه کارتخوان به عضو جدایی‌ ناپذیر هر کسب و کاری تبدیل شده است. دستگاه پوز یکی از بهترین و مهم ترین ابزارهای دریافت پول از مشتریان می باشد که خرابی آن باعث ایجاد دردسرهای زیادی خواهد شد.

خراب شدن دستگاه‌های کارتخوان می‌تواند علت های گوناگونی داشته باشد که در ادامه به این موارد می‌پردازیم. اگر دستگاه کارتخوان شما هم ایراد نرم افزاری و یا سخت افزاری پیدا کرده است کافیست با مشاورین ما تماس حاصل کرده تا به صورت رایگان به شما مشاوره دهند و درصورت نیاز دستگاه شما را تعمیر کنند.

علت خرابی دستگاه کارتخوان

از عوامل مهمی که در خراب شدن دستگاه کارتخوان شما نقش دارد، ضربه خوردن است. اگر از دستگاه خود به درستی مراقبت نکنید و یا در حین جا به جایی با دقت لازم دستگاه را حمل نکنید ممکن است از دستتان بیوفتد و به اشیاء دیگری ضربه بخورد که همین امر باعث تمپر (Tamper) یا غیر فعال شدن دستگاه شما شود. همچنین بر اثر ضربه ممکن است برد یا IC دستگاه آسیب ببینید که در این صورت باید قطعات سوخته شده تعویض شوند.

از دیگر عواملی که باعث غیر فعال شدن دستگاه یا همان تمپر شدن میشود دراوردن باطری بکاپ دستگاه پوز می‌باشد. باطری بکاپ دستگاه کارتخوان را به غیر از متخصصان به هیچ عنوان شخص دیگری نباید دست بزند.

 

باطری بکاپ دستگاه پوز

باطری بکاپ دستگاه پوز

این باطری، باطری اضافه دستگاه پوز سیار می باشد تا وقتی باطری اصلی شارژ نداشت یا به هر دلیلی در دستگاه قرار نداشت، دستگاه بتواند اطلاعات اصلی ذخیره شده را نگه دارد و با خروج این باطری تمام اطلاعات ذخیره شده از جمله پایانه و پذیرنده که از شرکت های PSP نظیر ایران کیش (شرکت کارت اعتباری ایران کیش) یا فناپ (شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد) دریافت می‌شود حذف شوند.

اصول نگهداری دستگاه پوز

در ادامه با چند اصول اولیه نگهداری دستگاه پوز آشنا خواهید شد.

 

اصول تمیز کردن دستگاه پوز

از جمله مهم ترین قسمت دستگاه های پوز، قسمت ریدر آن است که حالتی مغناطیسی دارد و کار خواندن کارت را برعهده دارد. این قسمت بسیار حساس بوده و با کوچک ترین ضربه یا کثیف شدن از کار میوفتد. در این قسمت بغیر از کارت بانکی نباید چیز دیگری قرار بگیرد، پس حتما از سالم بودن و تمیز بودن این قسمت اطمینان حاصل کنید. هر چند وقت یکبار دستگاه را خاموش کرده و با دستمال خشک و نرم این قسمت را تمیز کنید.

 

اصول نگهداری از باطری دستگاه پوز

جهت طولاتی شدن عمر باطری باید موارد زیر را حتما رعایت کنید.

  • برای اولین بار که دستگاه کارتخوان را تحویل گرفتید، به مدت ۲ ساعت شارژ کنید.
  • روزانه دستگاه کارتخوان را شارژ کنید و از دائم وصل بودن شارژر به دستگاه خودداری کنید و حتما بعد از پر شدن باطری، شارژر را بکشید.
  • پس از انجام این کار مدت زمانی که دستگاه برای اولین بار شارژ را نگه میدارد به یاد داشته باشید تا در دفعات بعد میزان نگهداشتن شارژ را مقایسه کنید. این امکان وجود دارد درصورت استفاده نادرست از باطری به مرور زمان عمر مفید باطری کم شود.
  • شارژ دستگاه را همیشه بین 15% الی 100% نگه دارید و قبل از رسیدن شارژ به 15% آنرا شارژ نکنید.
  • فقط از شارژر اصلی خود دستگاه استفاده کنید زیرا ولتاژ شارژر ها باهم متفاوت بوده و باعث خرابی باطری دستگاه میشود.

 

نکات مهم دیگر

  • از روشن نگهداشتن دائمی دستگاه اجتناب کنید و مواقعی که به دستگاه نیازی ندارید آن را خاموش کنید.
  • بعد از اینکه دستگاه را روشن کردید به هیچ عنوان باطری را از دستگاه خارج نکنید.
  • از کابل شارژر دستگاه به درستی مراقبت کنید تا آسیبی نبیند.
  • هنگام جا انداختن سیم کارت مراقب سوکت سیم کارت باشید تا نشکند.

تعمیرات دستگاه پوز

 

مراقبت از لیبل سریال دستگاه

شماره سریال هر دستگاهی مانند کد ملی هر شخصی عمل میکند و مراقبت از آن یکی اصول واجب مراقبت از دستگاه کارتخوان به شماره می‌رود. شماره سریال دستگاه‌های پوز معمولا در پشت بدنه دستگاه قرار دارد که به کمک آن و مشخصات مالک دستگاه، متخصصان راه اندازی و ثبت، دستگاه پوز را فعال و پیکربندی میکنند.

اگر در پشت دستگاه شما لیبل سریال وجود نداشت هیچ نگران نباشید چرا که شماره سریال دستگاه را می‌توان از تنظیمات پوز پیدا کرد.

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیار بدهید و نظر خود را ثبت کنید

4.8/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *