استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی

مالیات دستگاه کارتخوان: از بررسی تا آموزش

دستگاه‌های کارتخوان، ابزارهایی برای انجام پرداخت‌های الکترونیکی در کسب‌وکارها هستند. اما یکی از مسائل مهمی که باید در نظر گرفته شود، مسائل مالیاتی مرتبط با این دستگاه‌هاست. در این متن، به توضیح مالیات دستگاه کارتخوان و مسائل مرتبط با آن می‌پردازیم.

 

آیا دستگاه پوز مالیات دارد؟

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده، تمامی افرادی که اقدام به خرید دستگاه‌ کارتخوان کرده اند، مشمول مالیات می‌گردند و باید مالیات بر درآمد خود را پرداخت نمایند. نحوه محاسبه مالیات دستگاه‌ کارتخوان توسط سازمان امور مالیاتی کشور تنظیم و ارائه شده و دارندگان می‌بایست تا نیمه دوم سال 1400 ثبت نام مالیاتی خود را انجام دهند و در صورت عدم ثبت نام، دستگاه‌های کارتخوان ایشان غیرفعال خواهد شد.

مالیات دستگاه پوز

مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1402

تمامی دارندگان دستگاه‌های کارتخوان موظف به دریافت کد مالیاتی هستند و کسانی که قبل از تصویب این قانون دستگاه کارتخوان تهیه کرده‌اند، باید هرچه سریعتر اقدام به ثبت نام مالیاتی دستگاه پوز کنند. جهت استعلام مالیات دستگاه کارتخوان به سایت www.tax.gov.ir مراجعه کرده و شناسه یکتا از سازمان مالیات دریافت کنند تا بر اساس تراکنش‌هایی که انجام می‌دهند، برایشان مالیات بر درآمد محاسبه شود.

 

مالیات دستگاه کارتخوان: کارمزد کارتخوان چیست؟

کارمزد کارتخوان کارمزدی است که شما به عنوان صاحب کسب‌وکار بابت استفاده از دستگاه کارتخوان به پذیرنده (شرکت ارائه دهنده خدمات پرداخت) پرداخت می‌کنید که اغلب مشمول مالیات‌های مختلف است. این مالیات ممکن است بر اساس درآمد شما یا نرخ مالیات معینی محاسبه شود.

 

خرید کارتخوان بدون کد مالیاتی

دستگاه کارتخوان معاف از مالیات و بدون کد مالیاتی یک کلاهبرداری است. هیچکدام از دستگاه های کارتخوان معاف از مالیات نمی باشد و خرید کارتخوان بدون کد مالیاتی جرم محسوب شده و کارتخوان سیار بدون مالیات غیرقانونی است.

 

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی: صاحب کارتخوان میتوانند با مراجعه به سایت my.tax.gov.ir و وارد کردن کد ملی و شماره همراه، وارد پنل شخصی خود در سازمان مالیات شده و پرونده های باز خود را مشاهده کنند.

 

آموزش غیرفعال کردن پرونده مالیاتی

جهت حذف پرونده مالیاتی، بررسی فهرست پرونده های مالیاتی و فعال و غیر فعال کردن آن مراحل زیر را دنبال کنید:

1- ابتدا وارد لینکی که در بالا قرار دادیم شوید و در قسمت شماره ملی، کد ملی و در قسمت کلمه عبور، شماره همراه خود را وارد کنید. چنانچه رمز خود را فراموش کردید در قسمت بالا صفحه گزینه فراموشی رمز را کلیک کنید

استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی

2- منتظر بمانید تا کد فعال سازی از طرف سازمان مالیات برای شما ارسال شود

 

جهت بازدید از محصولات کش لس بر روی کلمه مورد نظر کلیک کنید

 

3-بعد از وارد کردن کد در بخش مورد نظر وارد پنل کاربری خود در سایت سازمان مالیات میشوید. در اینجا گزینه های زیادی از جمله ورود به سامانه ارزش افزوده، کارتابل ابلاغ الکترونیک ورود به کارپوشه، فهرست پرونده های مالیاتی، استعلام ممنوع الخروجی، استعلام بدهی مالیاتی و پرداخت قبض های مالیات را مشاهده میکنید که برای استعلام داشتن پرونده مالیاتی وارد قسمت فهرست پرونده های مالیاتی میشوید.

حذف پرونده مالیاتی

4- پس از وارد شدن به صفحه، لیست پرونده های فعال، غیرفعال و ناقص شما نمایش داده میشود. برای حذف پرونده مالیاتی خود بر روی پرونده مورد نظر و در قسمت جزییات پرونده کلیک کنید.

غیرفعال کردن پرونده مالیاتی

5- وارد جزییات پرونده که شدید در قسمت بالا گزینه درخواست غیرفعال سازی را مشاهده میکنید. با این کار پرونده مالیاتی شما در سامانه مالیاتی غیرفعال خواهد شد.

 

 مالیات دستگاه پوز چگونه محاسبه می شود

نحوه محاسبه مالیات دستگاه‌های کارتخوان در سال 1402، طبق مصوبات قبلی سازمان مالیات و مانند مشاغل دیگر می‌باشد و تفاوتی ندارد. بر اساس همین قانون مشاغل کشور به سه گروه خدماتی، تولیدی و بازرگانی تقسیم بنده شده و باید بین 10% تا 25% درصد مالیات پرداخت کنند.

کد جدیدی به اسم دارندگان دستگاه کارتخوان در سیستم مالیاتی وجود ندارد و دارندگان کارتخوان نباید مالیات اضافه تری پرداخت کنند. سازمان مالیاتی بر اساس دسته بندی شغلی هر نفر، مالیات او را مشخص می‌کند.

 

محاسبه پرونده مالیاتی دستگاه کارتخوان

محاسبه مالیات روند پیچیده ای دارد و نیازمند تخصص است. مالیات برای هر شغل و صنفی یک جور محاسبه می‌شود و نحوه محاسبه سود و از غیر سود برای مالیات فقط به دست متخصصان این رشته انجام می‌شود. بهتر است در این زمینه با یک حسابدار یا حسابرس مالیاتی مشورت کنید.

سوالاتی که شاید برایتان پیش بیاید
آیا به دستگاه کارتخوان مالیات تعلق می گیرد ؟

بله، طبق قوانین جدید، دارندگان دستگاه کارتخوان موظف به دریافت کد مالیاتی هستند

به دستگاه کارتخوان چند درصد مالیات تعلق می گیرد ؟

با توجه به نوع و دسته بندی صنفی که سازمان مالیات مشخص کرده بین ۱۰ تا ۲۵ درصد مالیات متغیر می‌باشد.

آیا هر دستگاه کارتخوان یا دستگاه پوز شامل مالیات می باشد ؟

بله تمامی دستگاه پوز های فعال در کشور دارای کد مالیاتی می‌باشند و افرادی ک شناسه یکتا را به دستگاه پوز خود متصل نکنند، مشمول جریمه می‌شوند.

آیا میزان مالیات درصدی دقیق و مشخص است ؟

خیر

این مقاله چقدر براتون مفید بود؟

از 1 تا 5 امتیار بدهید و نظر خود را ثبت کنید

4.6/5 - (11 امتیاز)

3 دیدگاه در “استعلام مالیات دستگاه کارتخوان با کد ملی

  1. قربان محمد رحمانی گفت:

    my.tax.gov.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *